Lekcja 23. – Liczby.

Witajcie witajcie!

Z liczbami mieliśmy już do czynienia przy temacie związanym z przedstawianiem swojej osoby, a dokładniej swojego wieku (tutaj). Trudno jest przecież powiedzieć ile ma się lat nie potrafiąc liczyć ;D

Przerobiliśmy liczby od 0 do 60.
Dziś czas wyjść poza te granice!

Ale zanim to zrobimy, mała powtórka:

tabelka 0-60 blog


A więc:

70 – soixante-dix [słasąt diz]

Czyli nic innego jak 60 i 10 co logicznie daje nam 70!
Każda kolejna liczba w tej dziesiątce będzie sześćdziesiątką z:
11 jeśli chcemy powiedzieć 71 (60+11),
12 jeśli chcemy powiedzieć 72 (60+12)
i  tak dalej..

Dlatego zapamiętajmy:

70 to: 60 + liczby w przedziale 10-19.

70 – soixante-dix [słasąt dix]
71 – soixante-onze [słasąt ąz]
72 – soixante-douze [słasąt duz]
73 – soixante-treize [slasąt trez]
74 – soixante-quatorze [słasąt katorz]
75 – soixante-quinze [słasąt kęz]
76 – soixante-seize [słasąt sez]
77 – soixante-dix-sept [słasąt siset]
78 – soixante-dix-huit [słasąt dizłit]
79 – soixante-dix-neuf [słasąt diznef]


80 – quatre-vingts [katre wę]

To liczba dość szalona.
Dosłownie patrząc jest do 4 razy 20. Fakt. Francuzi mają rację. Ale dlaczego muszą sobie tak komplikować życie?!
No cóż.
Mamy tutaj jednak trochę bardziej prostą sytuacje, a mianowicie do kolejnych liczby tej dziesiątki dodajemy:
1 kiedy chcemy stworzyć 81 (4×20 +1)
2 kiedy chcemy stworzyć 82 (4×20 +2)
i tak dalej..

Dlatego zapamietajmy:

80 to: 4×20 + liczby w przedziale 1-9.

80 – quatre-vingts [katre wę]
81 – quatre-vingt-un [katre wętę]
82 – quatre-vingt-deux [katre wędy]
83 – quatre-vingt-trois [katre wętrła]
84 – quatre-vingt-quatre [katre wękatr]
85 – quatre-vingt-cinq [katre węsęk]
86 – quatre-vingt-six [katre węsis]
87 – quatre-vingt-sept [katre węset]
88 – quatre-vingt-huit [katre węłit]
89 – quatre-vingt-neuf [katre węnef]

Zwróćmy uwagę że „vingt” posiada na końcu pełnej dziesiatki „80” literkę „s”. Jest to jedyny taki przypadek.


90 – quatre-vingt-dix [katre wędiz]

Ta dziesiątka z wyglądu zdaje się być „80” ale działa na zasadzie „70”.
Szaleństwo.
Dlatego chcąc stworzyć kolejne dziesiątki dodamy:
11 jeśli chcemy stworzyć 91 (4×20 + 11)
12 jeśli chcemy stworzyć 92 (4×20 + 12)
i tak dalej..

By pokazać to dokładniej:

90 to: 4×20 + liczby w przedziale 10-19.

Oto ten kocioł w całej okazałości:

90 – quatre-vingt-dix [katre wędiz]
91 – quatre-vingt-onze [katre węąz]
92 – quatre-vingt-douze [katre węduz]
93 – quatre-vingt-treize [katre wętrez]
94 – quatre-vingt-quatorze [katre wękatorz]
95 – quatre-vingt-quinze [katre wękez]
96 – quatre-vingt-seize [katre węsez]
97 – quatre-vingt-dix-sept [katre wędiset]
98 – quatre-vingt-dix-huit [katre wędizłit]
99 – quatre-vingt-dix-nuef [ katre wędiznef]

Wiecie już dlaczego nie poruszałam tego tematu na pierwszych lekcjach ;)
Przyznaję, że jest to wszystko nieźle poplątane.
No ale, trening czyni mistrza :)

Jeśli chodzi o wymowę poznane dzisiaj liczby czyta się bez robienia ostentacyjnych przerw. Zapisując ją specjalnie robiłam odstępy żebyście mogli dokładniej zauważyć mechanizm ich tworzenia.


By dopełnić tej katorgi:

100 – cent [są]
1000 – mille [mil]

A oto kilka przykładów pisania oraz czytania większych liczb:

1953 – un mille neuf cent cinquante-trois
1876 – un mille huit cent soixante-seize
2015 – deux mille quinze
800 – huit cents

„cent” z „s” na końcu zapisujemy tylko gdy mówimy o pełnej setce, takiej jak: 200, 400, 600 itp.

  • W ramach ćwiczeń, napisz i przeczytaj poniższe liczby:

    1. 2006
    2. 457
    3. 1814
    4. 400
    5. 1999

Powodzenia!


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s